Den største trussel for vækst i danske virksomheder er mangel på arbejdskraft.
Det er derfor bydende nødvendigt at tilsikre, at den eksisterende arbejdsstyrke er i topform, og at de enkelte virksomheder der skal rekruttere ind i arbejdsstyrken, som også inkluderer en mere kræsen talentmasse i form af Gen Z, er opmærksomme på nye tendenser og viden på områder som tiltrækning, udvikling og tilknytning af medarbejdere.
Den mentale sundhed er under pres og forekomsten af stress, angst og depression vurderes til at være blandt de største udfordringer frem mod 2030 ifølge WHO. Denne tendens vil påvirke den rolle lederen og arbejdspladsen skal påtage sig i forhold til at skabe attraktive arbejdspladser og tilknytte medarbejderne i forhold til psykisk sundhed og dermed trivsel.
En fejlrekruttering kan være en dyr affære, for både virksomheden og medarbejderen.
Undersøgelser fra bl.a. CareerBuilder viser, at det kan koste op til mellem 75-150% af en årsløn at ansætte en forkert medarbejder og rent menneskeligt kan det have høje omkostninger for den fejlcastede medarbejder i forhold til lavt selvværd, stress mm.
Rekruttering er en vigtig del af virksomhedens vækst og drift, hvilket betyder, at processen ikke må forceres, da belønningen for at finde den ideelle medarbejder- og dermed nye kollega er af utrolig stor betydning for alle involverede.
Employer Branding har en vigtighed omkring virksomhedens omdømme (trivsel) og evnen til at kunne tiltrække medarbejdere.
95% af adspurgte kandidater mener, at virksomhedens omdømme er vigtig for dem, og 68% ville søge en ledig stilling, hvis den blev betegnet som en ”unik mulighed”, selv om de ikke aktivt var på udkig efter nyt job.
Vi bruger cookies til at optimere vores websted og vores service.