Gen Z

”Den bedste måde at forudsige fremtiden på, er ved at skabe den” (Peter Drucker).

Grundtanken i generationsbegreberne relaterer sig til, at de vilkår og det samfund man vokser op i, er med til at forme os som mennesker. Det er derfor vigtigt at skabe større forståelse for hinandens udgangspunkter, og ikke misforstå hinanden, for derved at skabe den bedste grobund for et samskabende arbejdsmarked.

GenY og GenZ står for ca. 1/3 af arbejdsstyrken, og er den generation med flest psykiske helbredsproblemer. Kandidatanalysen 2022 indikerer at fleksibilitet, nærværende ledelse og work-life-balance er blandt de vigtigste elementer i en jobsøgningssituation for de 18-35 årige.

Generation Y er født mellem 1980-1995 og generation Z er født mellem 1995-2010.

De er mindre tålmodige, og ønsker klare og tydelige mål, og virksomheder mangler generelt viden
om de yngre generationer for derved at kunne skabe den nødvendige trivsel i arbejdslivet.

Hvordan ansætter, onboarder og tilsikrer vi tilknytning:

  • Invester ved indgangen og ikke ved udgangen
  • Vil de unge ansætte os og virksomheden som arbejdsgiver?
  • Ingen headhunting men team hunting
  • Fra fastholdelse til tilknytning – fokus på tillid, lyst, interesse og samskabelse
  • Karriere som begreb
  • Ledelsesgrundlag – fokus på tilgængelighed
  • Mening med arbejdslivet – herunder fokus på grøn omstilling/ESG/AI mm